Van Lente naar Zomer - Reisverslag uit Kailua, Verenigde Staten van Lieke Olimulder - WaarBenJij.nu Van Lente naar Zomer - Reisverslag uit Kailua, Verenigde Staten van Lieke Olimulder - WaarBenJij.nu

Van Lente naar Zomer

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

05 Mei 2015 | Verenigde Staten, Kailua

Hallo allemaal,

Daar zit ik weer op mijn balkonnetje in de zon mijn zoveelste verslag te schrijven.
Ik weet hoe het Nederlandse weer is en ik weet dat dat nog steeds niet zo best is, maar beter wordt. Ik mag hier dan ook zeker niet klagen, maar ik kan wel zeggen dat het zomerse weer steeds meer te voorschijn komt. We zitten weer veelal tussen de 25 en 30 graden. Nog wel veel bewolking en wind, maar dat is niet erg. De overgang van de lente naar de zomer is dus in volle gang.

De afgelopen maand is voorbij gevlogen met druk bezette weekenden; pasen, verjaardagen, werken, special olympics, kamperen, hula optreden, etc. Met nog 11 weekenden in Hawaii zullen er nog een aantal drukke weekenden volgen. Mijn to-do lijst wordt steeds korter, maar er staan nog steeds een aantal dingen op die ik zeker wil doen voordat ik vertrek en natuurlijk zijn er ook dingen die ik nóg een keer weer wil doen voordat ik vertrek. Dus dan is 11 weekenden om leuke dingen te doen precies goed.

Zoals ik al zei, veel gebeurt de afgelopen tijd. Pasen was één van die dingen. Ook met Pasen hebben ze maar 1 feestdag; Paaszondag of ook wel 1ste Paasdag in Nederland. Een ‘Ei’ heeft hier niet zo’n grote rol op Paaszondag als dat ik gewend ben. Eieren zoeken doen de kinderen, verder is het voornamelijk gezelligheid met vrienden. Samen eten hebben wij dan ook gedaan met vrienden bij de golfclub van mijn hostdad. Tuurlijk was er ei te vinden, maar het was niet zo nadrukkelijk aanwezig als dat ik gewend ben.

Na Pasen was het tijd voor de Special Olympics. Mijn hostkid met autisme en ADHD deed hier aan mee. Dit was een soort kwalificatieronde, maar de regels waren wel aangepast. Als jij op kwam dagen en je deed mee aan de race waar je voor ingeschreven was, dan mocht je naar de State Finales. Ook al was je gediskwalificeerd voor je race omdat je regels overtreden had (zoals bodem aanraken). Mijn Hostkid haalde de eerste prijs in een groep van twee personen. Maar wat achteraf bleek was dat hij de bodem had aangeraakt en dus eigenlijk gediskwalificeerd was in deze race. Hij heeft geluk gehad dat de organisatie niet heeft gezien dat hij de bodem heeft aangeraakt en dus ook niet gediskwalificeerd was. Dus eind mei gaan we naar de State Finales.

In dat zelfde weekend hebben we de tweede verjaardag van de kleine meid gevierd. Ze was op de vrijdag jarig, maar wij vierden het op de zondag in het Disney Hotel. We zijn naar Kapolei gereden om in het Disney Hotel te brunchen. Ze vond het helemaal geweldig. We mochten met Mickey op de foto. Zodra zij Mickey zag, kon ze niet meer wachten in de rij en begon ze dan ook te huilen omdat ze dat dus wel moest.

Zoals jullie weten dans ik sinds oktober Hula. Nadat ik een aantal weken in de beginnersklas meedraaide, vroeg Kumu (Hula Master) of ze mij een hawaiiaanse naam mocht geven aangezien ze mijn eigen naam niet kon onthouden. Vanaf toen werd ik binnen de Halau Liko genoemd. De letterlijke vertaling van Liko is knop, bloemknop. Zij vond deze naam toepasselijk voor mij omdat een bloemknop jeugd uitstraalt en nog een heel leven voor zich heeft. Aangezien ik de jongste van de groep ben en nog jong ben, vond ze deze naam wel passend.
Afgelopen Januari vertelde Kumu ons dat wij een opvoering zouden hebben op 26 april. Wij zouden een dans moeten opvoeren bij de I Love Kailua Town Party. Elke groep van haar Halau (Hula School) zou een optreden doen, dus wij ook. Sinds Januari zijn wij aan het oefenen geweest met 2 nummers. De week voor de opvoering zijn wij met de gehele Halau bij elkaar gekomen op de woensdagavond om een Lei Po’o (bloemenkrans voor op je hoofd) te maken. Voordat wij een Lei Po’o konden maken, moesten we eerst bloemen plukken. Dus zijn we met onze dansgroep langs de deuren gegaan en hebben we netjes gevraagd of we de bougainville bloemen en ti leafs uit de tuinen mochten plukken. Op woensdagavond zaten we dan ook met zakken vol bloemen in de hula studio. Na 2 uur vlechten, was mijn Lei Po’o af (zie foto’s).
Zondag 26 april was het dan zo ver om de dans ten toon te stellen aan de mensen van Kailua (een paar honderd man). Met een trillende glimlach en trillende handen stond ik daar dan op het podium. Toen het einde van het nummer inzicht was, begon ik te relaxen en te genieten. Nadat ook alle andere groepen waren geweest, moesten we met z’n allen nog een nummer ten gehore brengen. Dit was super leuk om te doen. Na een aantal keer de video-opnames bekeken te hebben, zag het er ook nog redelijk uit ook nog. Ondanks de zenuwen heb ik van dit alles heel erg genoten. Ik heb iets echt hawaiiaans geleerd (hula en het maken van een lei). Een bijzonder, mooie, liefdevolle cultuur is de hawaiiaanse cultuur.

Afgelopen weekend zijn we er weer gezellig op uit geweest. Ik had een vakantiedag opgenomen om een weekend te gaan kamperen. Hier ben je gegarandeerd van mooi weer, dus dat maakt het kamperen leuk. Is wel wat anders dan in Nederland. We hadden natuurlijk de grill weer mee voor de hotdogs, hamburgers, steaks en natuurlijk marshmallows. Dit keer had ik wel een kussen en matras, wat toch wel wat beter sliep. Overdag zijn we naar het waterpark geweest en hebben we het strand bezocht. Dit is op dit moment vooral te merken door mijn verbrande huid. Natuurlijk had ik zonnebrand mee, maar die gaf het vrijdag middag al op. Beetje jammer! Maar het was al met al een gezellige boel.

Bedankt voor het lezen en zoals altijd de link naar de foto’s:
http://www.mijnalbum.nl/Album=RFPPBILZ

Liefs,
Lieke

  • 05 Mei 2015 - 13:12

    Erna:

    Hoi Lieke.
    Nou wij zitten hier op de voorspelde onweersbuien te wachten en zware windstoten, veel bevrijdingsfestivals zijn een paar uur uitgesteld i.v.m. de te verwachten buien. Wel wat anders dan het zomerse weer bij jou.
    Maar het aftellen is nu echt begonnen nog een paar weken en dan kun je aan het andere grote avontuur beginnen. We hoorde dat je de reis al hebt uitgestippeld en jezelf al aan het voorbereiden bent.
    Je hebt weer leuke dingen ondernomen en ik had al een foto van kampeer avontuur gezien op fb.
    Ik hoop dat je nog leuke weken hebt bij je gezin en zie uit naar je nieuwe verhaal.

    Groetjes, Luc, Erna Thomas en Melissa

  • 05 Mei 2015 - 16:57

    Annette:

    He Lieke, het blijft leuk om te lezen wat je allemaal daar doet, geniet er nog mooi van. Het is hier baggerweer,haha.

    Groetjes van ons allen

  • 05 Mei 2015 - 19:08

    Mam:

    Ha, meid.
    We hebben hier wel een ander weertype dan bij jouw.
    Maar goed, verschil moet er zijn.
    Wij verbranden in ieder geval niet, dat is wel een voordeeltje.
    Tot skype

    Gr.mam

  • 05 Mei 2015 - 22:38

    Marian:

    Hoi Lieke,
    Wat een mooie dingen heb je allemaal weer gedaan en veel mooie foto's heb je er weer bij. Moet wel zeggen dat je na je uitvoering van je dans heel wat blijer kijkt als daarvoor. hihi! Hartstikke leuk! Nog veel mooie en grappige dingen doen de aankomende tijd en geniet er van!
    Gr. Marian en Jan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Kailua

Lieke

Jullie kunnen hier mijn belevenissen op Hawaii en andere plekken in Amerika volgen.

Actief sinds 01 Juli 2014
Verslag gelezen: 630
Totaal aantal bezoekers 19115

Voorgaande reizen:

20 Juli 2014 - 17 Augustus 2015

Au pair in Hawaii

Landen bezocht: