Het laatste half jaar.. - Reisverslag uit Kailua, Verenigde Staten van Lieke Olimulder - WaarBenJij.nu Het laatste half jaar.. - Reisverslag uit Kailua, Verenigde Staten van Lieke Olimulder - WaarBenJij.nu

Het laatste half jaar..

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

16 Februari 2015 | Verenigde Staten, Kailua

En we zijn alweer een maand verder. Nog 5 maand voordat ik start met mijn reismaand! Nog 6 maand voordat ik de Nederlandse bodem weer aanraak. De tijd is zo snel voorbij gevlogen dat ik de foto’s nodig ben om te herinneren wat ik afgelopen weekend gedaan heb, laat staan het afgelopen half jaar. Mijn laatste half jaar krijgt ook al aardig vorm. Ik mag nog 4 betaalde vakantiedagen opnemen, ga nog een weekend naar The Big Island of Hawaii, bivakeren op het strand, walvissen spotten, een kabelbaan langs North Shore, meer surfen, hiken en kayaken, en natuurlijk vergeet ik nu vast iets.

Als ik nu alle foto’s bekijk van het afgelopen half jaar, zie ik niet alleen de vele dingen die ik gedaan heb maar ook hoe de kinderen zijn gegroeid. Mijn meisje heeft zoveel bijgeleerd dat ze nu zelfs mijn naam probeert uit te spreken: “Tieke”. Komt aardig in de buurt! Ze kan zelfs een beetje Nederlands: “Hallo!” Daarnaast probeert ze de gebaren mee te doen tijdens het zingen van het liedje in de maneschijn. Als we het nu toch over Nederland hebben. Ik heb voor twee weken terug een presentatie gehouden over Nederland op de school van Brandon. De kinderen waren heel geïnteresseerd en er kwamen veel oh’s en ah’s op foto’s van typisch Nederlands eten, Nederlandse landschappen en sporten. Er was één jongen die onze nederlandse voetballer Van Persie kende en de leraar kende Robben. Toch wel bijzonder dat ze dat wisten in een land waar voetbal niet zo groot is als in Nederland. Deze presentatie was onderdeel van de online les die ik gevolgd heb. Deze heb ik nu afgesloten en hiermee heb ik mijn 6 credits gehaald voor het onderdeel onderwijs, die in het programma inbegrepen zit.

Afgelopen maand heb ik voor de eerste keer gesurfd! Op het moment dat ik een golf te pakken had (na 45 minuten) begon ik te gillen van enthousiasme en vergat ik om recht op te gaan staan op mijn bord. Nu was het weer wachten op de volgende golf. Die ik te pakken kreeg! Dit keer vergat ik niet om te gaan staan. Ik stond op mijn hurken op het bord. We hebben uiteindelijk twee uur in het water gelegen waarvan we meer gepeddeld hebben, dan golven gepakt. Nadat ik ’s avonds thuis kwam zat ik onder de blauwe plekken en had ik geen armen meer. Peddelen was toch wel heel zwaar!

Naast het surfen ben ik samen met Diane in de kajak gestapt naar Flat Island. Dit is één van de onbewoonbare eilanden. Het is te klein om op te leven. Heel leuk om vanaf een andere kant het eiland te zien. Volgende doel is naar Kaneohe Sandbar te kajakken. Volgens mijn gastouders heb je vanaf daar een heel mooi uitzicht op O’ahu.

Afgelopen maand was er op de school waar één van de jongens naar toe gaat (Punahou school), een kermis. De meesten kennen vast de laatste scéne van de film Grease wel. Hier zie je de mensen over een grote kermis lopen. De kermis in die film is te vergelijken met deze kermis. Veel eet tentjes, grote atracties: een schommel schip, zweefmolen (als in Slagharen), reuzenrad, een achtbaan achtig iets, etc. Leuk om een avond na toe te gaan. Beetje jammer dat wij er uiteindelijk maar een uur zijn geweest, aangezien we verdwaald waren op een berg. Eenmaal bovenop de berg hadden we het uitzicht over Honolulu. Allemaal lichtjes! En veel Japanners! 20 Japanners aan de voorkant, achterkant en zijkant van mijn auto. Ik start de auto om weg te rijden. De Japanners kijken een keer en blijven mooi staan. Nou dan doe je het knipperlicht aan. De Japanners kijken een keer en blijven mooi staan. Eindelijk gingen ze een beetje aan de kant zodat ik uit de menigte weg kon draaien, steekt er één van de Japanners zonder te kijken over! Oeff.. wij hadden het toen even gehad.. Uiteindelijk zijn we wel weer beneden aan de berg gekomen.

Met het februari evenement vanuit Au Pair In America (APIA) gingen we naar het Polynesian Cultural Center. Hier konden we zien hoe er op de zes eilanden in de pacific geleefd wordt en wat de bekendste culturele aspecten van deze eilanden waren. Zo hadden alle eilanden een eigen manier van dansen. De zes eilanden in de pacific zijn: Hawaii, Tahiti, Tonga, Aotearoa, Samoa en Fiji. Heel bijzonder om te zien wat de klederdracht was, hoe de dorpen er uit zagen, maar ook hoe zij hun gebruiksvoorwerpen maakten. We zagen mannen in palmbomen klimmen (alsof het niets was), manden weven, delicatessen maken, kokosnoten openen, dansen, etc. We hebben ’s avonds HI Breath of Life gekeken. Dit was de avondshow die ik met mijn familie ook al gezien had. Leuk om nog eens te zien. Deze show bestond uit de verschillende dansen en de klederdracht van de eilanden, maar ook was er een stukje vuurdansen ingestopt.

We hebben nog een mooie hike gedaan: The Dead Man’s Catwalk. De hike was niet heel bijzonder, vooral spannend omdat we dit deden tijdens zonsopkomst en het donker was en over privé terrein heen moesten. Elk geluidje maakte mij aan het schrikken en dan zie je ineens een rood lichtje op een berg! Wij allemaal bang dat we gesnapt waren, viel mee. Waren waarschijnlijk andere hikers. Één keer aangekomen bij de catwalk hadden we een super mooi uitzicht. Waimanalo lag nog te slapen. Wij konden de lichtgevende stad vanaf daar mooi zien. Toen de zon eenmaal op was, konden we een heel groot stuk van de oostkant van O’ahu zien. Ik kon vanaf daar de baai zien waar ons huis aan grenst. Heel mooi dus.

Naast hiken en surfen heb ik ook weer een sport bekeken die hier ook behoorlijk groot is: Baseball of ook wel honkbal. Niet echt mijn sport ben ik achter gekomen. Ik vind sporten met meer actie toch iets interessanter. Maar we begrepen het spel wel. Op het eind werd het nog weer spannend, maar helaas verloren ze met 2-3.

Ik heb deze maand het fenomeen Superball ook mee mogen maken. Dat brengt wat te weeg bij de Amerikanen. Bij mij thuis werd een Superball Party georganiseerd. Er kwamen zo’n 35 volwassenen en 15 kinderen. Volle bak dus! Dit jaar werd de wedstrijd gespeeld tussen de Seatlle Seahawks en the New England Patriots. Iedereen zet geld in en dan kan er geld gewonnen worden wie na elke quarter de stand goed heeft. Tijdens “Half time” is iedereen heel aandachtig aan het kijken want dan komen de grote sterren op de TV. Dit jaar mocht Katy Perry het optreden verzorgen. Na Half time blijft iedereen zitten en rond de tv hangen met een bord eten en worden de laatste twee quarters gekeken. Uiteindelijk hebben the New England Patriots the Superball gewonnen.

Een maand vol met sportactiviteiten!

Ik heb weer foto’s toegevoegd: http://www.mijnalbum.nl/Album=QG3MKVZI

Mahalo voor het lezen..

  • 16 Februari 2015 - 10:19

    Elles:

    Weer een super verhaal liek!
    Dat met APIA wist ik nog niet haha zo hoor ik ook nog enkele nieuwtjes!
    Wel gaaf om zo alle gebruiken en verschillende culturen te zien en te leren :D

  • 16 Februari 2015 - 10:34

    Erna:

    Hoi Lieke.
    Wat een mooi verslag weer, geweldig zo goed je het daar doet en dat je spreekt over "mijn meisje".
    Jullie kunnen het vast super vinden en zij hebben het geweldig getroffen met zo'n au pair.
    Terwijl ik je schrijf zit ik op de bank met mijn been hoog ben vorige week geopereerd aan mijn knie.
    Vanmorgen in bed dacht ik nog aan jou en heb even op de wereldklok gekeken hoe het weer was bij jou
    Honolulu 27 graden en dat op 15 febr. 21.33 uur echt wel even wat anders dan de -1 bij ons. Gisteren was hier de carnavals optocht deze duurde 2 uur en was geweldig mooi.
    Ook je foto's zijn weer een lust om naar te kijken zo onvoorstelbaar mooi dat het daar is. Ik wens je nog een hele goede tijd in Hawaii en geniet naast het werken vooral van alle leuke dingen die op je pad komen.
    Groetjes natuurlijk ook van Luc, Thomas en Melissa.

  • 17 Februari 2015 - 13:01

    Sieny V. Dijk:

    Wat gaat het snel, zit je al weer halverwege je Hawaï tijd.Maar wat heb
    je al veel gedaan en gezien!Een tijd om nooit meer te vergeten,geweldig.
    Ook in je gezin heb je je draai goed gevonden,dat word nog knap lastig
    als je weer afscheid moet nemen.Maar tegen die tijd is het vast ook heel
    fijn om je vrienden en familie weer te zien.Tot het zover is moet je vooral
    lekker genieten en die mooie avonturen blijven schrijven zodat we met je
    meegenieten!!
    Lieve groetjes van mij en Herman.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Kailua

Lieke

Jullie kunnen hier mijn belevenissen op Hawaii en andere plekken in Amerika volgen.

Actief sinds 01 Juli 2014
Verslag gelezen: 678
Totaal aantal bezoekers 19116

Voorgaande reizen:

20 Juli 2014 - 17 Augustus 2015

Au pair in Hawaii

Landen bezocht: